Navigation

Content Hotkeys
English Department
BA Anglistik/Amerikanistik

BA Anglistik/Amerikanistik

Angesichts zunehmender Internationalisierung, Vernetzung und Globalisierung ist Anglistik/Amerikanistik heute grundlegend für die moderne Wissens- und Informationsgesellschaft.

Anglistik/Amerikanistik ist die Wissenschaft von der englischen Sprache und allen durch sie ausgedrückten Kulturen und Literaturen. Sie bietet Studierenden mit weitreichenden Interessen an Menschen und Kulturen eine solide Basis mit individuellen modernen Spezialisierungsmöglichkeiten.

Der Studiengang enthält Basismodule und Kernmodule mit zwei daran anschließenden Spezialisierungsmodulen sowie ein Auslandsmodul. Alle Module sind aufeinander abgestimmt und vermitteln die fachlichen Grundorientierung mit einer spezifischen Anwendungsorientierung.

PDF Flyer mit Übersichtsinformationen

PDF Flyer English

Our Studienführer Anglistik/Amerikanistik is available here.

Studieninformationen

Bachelor of Arts (B.A.) Anglistik Amerikanistik

Kurzinformationen zum B.A. – Studiengang Anglistik/Amerikanistik:
Besonderheiten: „kurz, spezialisiert und trotzdem vielfältig“

  • Das Studium hat nur 6 Semester, einschließlich Auslandssemester. Man kann also schnell fertig werden, aber auch mit einem M.A. weitermachen.
  • Man studiert prinzipiell nur ein Fach (keine Nebenfächer)
  • Man studiert 2 Jahre einen Überblick über Sprache, Literatur und Kultur und kann sich im 3. Jahr spezialisieren.
  • Man braucht KEIN Latinum, aber SEHR gute Englischkenntnisse.
  • Für diesen Studiengang gibt es keine Zulassungsbeschränkung. ABER: nach der Zulassung müssen alle NEUEN Studierenden an einem Einstufungstest teilnehmen, damit sie die ihrem Englischniveau entsprechenden Kurse nutzen können.
  • Leistungen werden kumuliert: es gibt in der Regel am Ende der Semester MODULPRÜFUNGEN, die ein Studien-/Ausbildungsgebiet abschließen.
  • Hat man einen BA-Abschluss, so kann man seine Kenntnisse in einem zweijährigen Masterstudiengang vertiefen.
  • Informationen zum Masterstudiengang Anglistik/Amerikanistik finden Sie hier

 

Ablauf für neue Studierende - BA & MA Angl/Am

Congratulations on your decision to pursue a degree in British and American studies at Chemnitz University of Technology (TUC)! Here are some hints on what you can do to ensure a successful start into your life as a BA student: 

By now you will certainly have read the Program Brochure about the programme. Next, you should make yourself familiar with the documents informing you about the structure and contents of the classes you will be taking in the course of the next three years: 

  • the Studienordnung, which informs you of the official framework of your studies
  • the Prüfungsordnung, which provides information on the exams you will have to take
  • the Modulbescheibungen (included at the end of the Studienordnung, which explain the contents and requirements of the individual modules of your studies
  • the Studienablaufplan (also included in the Studienordnung, which tells you in detail which courses you have to take in what semester. Accordingly, you will find out here which courses you are expected to take in your first semester.

Now that you have a clearer idea of what your studies will look like, there are four things left for you to do before you can go to your first class:

  1. 1. The Place­ment Test
  2. 2. Create your class schedule
  3. 3. Sign up for the English Mailing List
  4. 4. Attend the Welcome Meeting for first-semester students

 

1. The Placement Test

As almost all of your classes will be held in English, it is important to establish your level of English before you start your courses. For this purpose, you need to take a Placement Test, which is usually offered in the first week of October. This test consists of a computer-based part, which tests your writing, grammar and reading skills, and an oral part, which evaluates your speaking and pronunciation skills.

As the computer-based test requires you to work with a computer in one of the TUC computer labs (in 2016: October 5 at 2:00 pm, or October 6 at 9:00 am in RH 41/238 and in RH 41/338), it is extremely important that you obtain your TUC login (a combination of username and password) from the Universitätsrechenzentrum several days prior to your test date and that you bring the login information with you when you come to take the test.

Why do I have to take the Placement Test?

  • The results of the Placement Test are important to decide whether you can start with the ILC (Integrated Language Course) in the module English Language Training: Basics right away or whether you need to take the Foundation Course (FC) first. (NB: This means that your participation in other courses is not affected. That is, you can take literature, culture, linguistics etc. courses independent from your Placement Test results.)
  • In order not to lag behind with their studies, FC students will be offered an ILC Intensive Course after the semester is over so that they can start their second semester courses on schedule with everybody else. Details about the Intensive Course will be provided to the FC participants during the semester.
  • You will be informed about your test result via e-mail shortly after all candidates have been tested.

When does the Placement Test take place? How can I register for it?

  • Placement Test times will be offered during the first week of the semester in October. Please see the orange box above for details.
  • From the beginning of August onwards, you will find registration lists posted outside room 231 in Reichenhainer Str. 39 – select the day and time you’d like to take the test, and put your name down.
  • On the day of your test, take your TUC login and go to the computer lab RH41/238. You will start with the computer-based part of the test and afterwards take a short oral test.

How will I learn about my result?

You will be informed about your test result via e-mail shortly after all candidates have been tested.

Summary: Taking the Placement Test

Step 1: Get your TUC login from the Universitätsrechenzentrum.
Step 2: Go to Reichenhainer Str. 39, Room 231, select the date and time you would like to take the test and sign in on the respective registration list. Make sure you write down the date, time and room of your test for yourself.
Step 3: On the day of your test, take your TUC login and go to the computer lab RH41/238.
Step 4: On the day indicated by the tester, check your e-mail to see whether you are admitted to the ILC or whether you need to take the Foundation Course.

 

2. Create your class schedule

What many freshmen find very surprising and often very challenging is that they have to create their schedule of classes on their own. However, this should not be a problem at all when you know the following:

  • For every semester, the Department of English issues a Kommentiertes Vorlesungsverzeichnis, in short KoVo. This is a pdf file which not only contains information about the professors and instructors at the Department, activities and events, but it also tells students which classes are being offered and when they take place. You can download the KoVo here.
  • The KoVo is usually published at the end of the previous semester. This means that the KoVo for the winter semester is usually available in July, so you have ample time to create your schedule before your first semester starts.
  • Based on the information from the Studienablaufplan regarding the courses you should take in your first semester in combination with the information from the KoVo on when these courses take place, you can now start to compose your own personal schedule.
  • For the more computer- and internet-savvy among you, it might be interesting to know that you can also use the central Stundenplaner on the university website to help you create your schedule. As the Stundenplaner contains all courses offered at TUC (as opposed to the English Department’s courses only), it is vital that you know which courses you need to take before you start working with it.

Summary: Creating your schedule

Step 1: In the Studienablaufplan, find out which courses you are required to take in semester 1.
Step 2: Download the KoVo.
Step 3: Create your personal schedule by selecting the courses you need to take and based on the information in the Placement Test result notification e-mail.

 

3. Sign up for the English Mailing List

In order to inform our students quickly of important news (changes to courses, office hours, events etc.), the English Department has a Mailing List, to which all students should subscribe. Once subscribed, you will automatically receive all information posted to the Mailing List in your e-mail mailbox. For more information about the Mailing List and in order to subscribe, go to

https://mailman.tu-chemnitz.de/mailman/listinfo/english

 

4. Attend the Welcome Meeting for first-semester students

A Welcome Meeting for all first-semester students is offered at the beginning of October. You will get to know the staff of the Department, receive important information about your studies and have the chance to ask any questions you might still have. Check our Department Website News for updated information on the exact date and time of the meeting.

 

Further information by your student advisors can be found here.

Studiendokumente

An dieser Stelle stehen Modulbeschreibungen, Verordnungen und Studienpläne zum Download zur Verfügung.

offizielle Studiendokumente für BA Anglistik/Amerikanistik

  Beschreibung Version vom
PDF Prüfungs- und Studienordnung
(inkl. Studienablaufplan und Modulbeschreibungen)
Juni 2012 und ältere

Studienführer

Bitte beachten Sie, dass der Studienführer ein Mal im Jahr (i.d.R. zu Beginn des Winteresemesters) überarbeitet wird; eventuelle Änderungen z.B. bezüglich Ansprechpartnern entnehmen Sie bitte direkt den entsprechenden Webseiten, diese werden ständig aktualisiert.

  Beschreibung Version vom
PDF Studienführer BA Anglistik/Amerikanistik Februar 2012

 

Exportmodule

  Beschreibung Version vom
PDF Exportmodule der Englischen Sprachwissenschaft Mai 2009

 

Das kommentierte Vorlesungsverzeichnis (KoVo)

The current courses for BA students can be found in the KoVo.

Fachstudienberatung

Mandy Beck, M.A.

Phone:
+49 371 531-34445
Fax:
+49 371 531-834445
Room:
Reichenhainer Straße 39, 213
Office hours:

Semester Abroad

All the information regarding internships and semesters abroad via ERASMUS or SOCRATES can be found here.

Stipendien und Praktika

Informationen zur Begabtenförderung

In Deutschland sind elf Begabtenförderungswerke bundesweit tätig. Mit Hilfe staatlicher Zuschüsse werden Stipendien an Studierende und Promovierende vergeben. Im einzelnen handelt es sich um die folgenden Stiftungen:

Die Stiftungen haben unterschiedliche Voraussetzungen für die Gewährung von Stipendien. Ihnen ist jedoch gemeinsam, dass sie neben den fachlichen und persönlichen Voraussetzungen Wert auf das Engagement der Stipendiaten in Staat und Gesellschaft legen. Die Förderungswerke stehen Parteien, den Kirchen oder anderen gesellschaftlich relevanten Gruppen weltanschaulich nahe und erwarten von ihren Stipendiaten, dass sie an der Arbeit der Stiftung interessiert sind und aktiv daran teilnehmen. An den einzelnen Hochschulen werden die Stiftungen durch Vertrauensdozenten vertreten.

Die Begabtenförderungswerke vergeben, was die Zahl, die Laufzeit und die Stipendienhöhe anbelangt, die meisten Promotionsstipendien in Deutschland. Kurzbeschreibungen sowie Bewerbungsvoraussetzungen und -verfahren der einzelnen Werke finden Sie unter http://www.begabtenfoerderungswerke.de/html/

Adressen für die Vermittlung von Praktikantenstellen

Zu den wichtigsten Initiativen, die Anglisten neben dem Auslandsstudium wärmstens empfohlen wird, gehört ein Berufspraktikum. Das kann in der vorlesungsfreien Zeit im Inland oder im anglophonen Ausland geschehen. Hierzu können die folgenden Adressen sehr hilfreich sein.

Tips für die Gestaltung von Bewerbungen, auch beim Berufseinstieg, sind hier erhältlich:

Für Praktika im anglophonen Ausland

  • Council: Employment Opportunities gibt Auskunft über "current openings by position / by location" in Großbritannien und den USA
  • Speziell für die USA bietet USable umfassende Informationen zu Praktika, Arbeitsmöglichkeiten und Studium
  • Ein weiterer internationaler Dienst ist Jobs & Adverts. Hier können Sie in verschiedenen Ländern, vor allem auch USA, mit verschiedenen Zugriffsmöglichkeiten nach Praktika suchen.
  • Praktika im Ausland werden auch vermittelt von der Internationalen Arbeitsvermittlung (Bundesanstalt für Arbeit): Villemombler Str. 76, 53123 Bonn. Tel. (0228) 713-1313, Fax (0228) 713-1400.
    E-mail: zav-jobs.praktika.ausland@t-online.de

Press Articles