Navigation

Jump to main content
Professorship for Corporate Environmental Management and Sustainability
Publications

Schriftenreihe (Institution series)

Schriftenreihe Betriebliche Umweltökonomie und Nachhaltigkeitsmanagement


2021

Base of the Pyramid Markets in Affluent Countries: Innovation and challenges to sustainability. Routledge (forthcoming)

Base of the Pyramid Markets in Latin America & the Caribbean: Innovation and challenges to sustainability. Routledge (forthcoming)

2020

Arnold, M. / Vogel, A. / Fischer, A. / Füllhase, M. NACHTIGALL - Nachhaltigkeit agil lenken. HDS.Journal 2/2020, S. 23-26.

Arnold, M. / Beyer, K. Fortschritt als Kreislauf. Wie nachhaltigkeitsorientierte Wirtschaftswissenschaften die »Third Mission« neu aufstellen. in: Hochmann, L. (Hrsg.). Verantwortung übernehmen für eine bessere Welt. Murmann, 254-267. _zum Interview_

Arnold, M. et al. The BoP in Asia. InclusiveBusiness.net.

Arnold, M. Gutes Klima – ein schmaler Grat zwischen Fakten und Interpretationen. Schriftenreihe Betriebliche Umweltökonomie und Nachhaltigkeitsmanagement. 1/2020.

Arnold, M. Schwarzer Peter im Kennzahlen-Roulette. Kursbuch 202 „Donner. Wetter. Klima.“ Armin Nassehi, Peter Felixberger (Hg.). Kursbuch Kulturstiftung, Hamburg, S. 48-70.

Arnold, M., Beyer, K. Sustainability Transitions in Disclosures in the Fashion Industry: Comparative Insights into Social Sustainability, Circularity and Systemic Shifts. Journal of Textile Science & Fashion Technology. JTSFT.MS.ID.000615.

Arnold, M. / Beyer, K. /Fischer, A. / Mugova, C. - ARTEM OCC 2020 Abstracts, Book of Abstracts

Muthuri, J.N., Arnold, M. et al. (eds). Base of the Pyramid Markets in Africa, Routledge.

Beyer, K. Addressing social sustainability on Base of the Pyramid markets through business model innovations: A comparative study within Africa’s fashion industry. in: Muthuri, J.N. et al. (eds). Base of the Pyramid Markets in Africa, Routledge.

Gleißner, W./Berger. T./Arnold, M. Risikomanagement, 7. Auflage. Oldenburg, 2020.

Ulber, M. Die Beziehung zwischen Mitarbeitern und Konsumenten. Springer.

Arnold, M. et al. (eds.) Base of the Pyramid Markets in Asia: Innovation and challenges to sustainability, Routledge.

Arnold, M., Sah, S. Insights in Asian Base of the Pyramid contexts, in Arnold, M. et al. (eds.) Base of the Pyramid Markets in Asia, Routledge.

Matthes, A. et al. (eds.) Sustainable Textile and Fashion Value Chains, Springer (im Erscheinen).

Matthes, A. et al. (eds.) About the book. in: Matthes et al. (eds.) Sustainable Textile and Fashion Value Chains, Springer (im Erscheinen).

Beyer, K., Arnold, M. Circular Approaches and Business Model Innovations for Social Sustainability in the Textile Industry, in Matthes, A. et al. (eds.) Sustainable Textile and Fashion Value Chains, Springer (im Erscheinen).

2019

Fischer, A., Arnold, M. Tiny Houses as responsible and sustainable innovations? - Potentials and challenges concerning design aspects and business model strategies for a Circular Economy. Academy of Management Global Proceedings. Vol. Slovenia, No. 2019.

Krause, J. Nachhaltigkeitsaspekte im Anlagenbau auf der Achema-Messe 2018, in: Zanger, C. (Hrsg.): Eventforschung - Aktueller Stand und Perspektiven, Wiesbaden: Springer Gabler Verlag, S. 275-280.

Arnold, M., Fischer, A. Fluch und Segen der Digitalisierung im Kontext einer Entwicklung zur Nachhaltigkeit. Chemnitz Economic Papers, No. 031.

Arnold, M. Macht die Möglichkeit des Möglichen die Nachhaltigkeit nicht unmöglich? in: Hochmann et al. (Hrsg.). Möglichkeitswissenschaften. Metropolis. S. 731-752.

Arnold, M., Fischer, A. Digitization and Sustainability: Threats, Opportunities, and Trade-Offs. in: Fields, Z. & Hüsig, S. (eds.). Responsible, Sustainable, and Globally Aware Management in the Fourth Industrial Revolution. IGI. pages 1-28.

Schneider, K., Arnold, M. G. Strategic Sustainability Marketing and Social Responsibility in the Textile Industry: Opportunities and Challenges in Africa. in: Chiweshe, N., & Ellis, D. (eds.), Strategic Marketing for Social Enterprises in Developing Nations. IGI. pages 213-246.

Schneider, K., Arnold, M. Responsible and Sustainable Business Modell Innovation in the Textile Industry: Exploring Approaches to Social Sustainability. in: Fields, Z. & Hüsig, S. (eds.). Responsible, Sustainable, and Globally Aware Management in the Fourth Industrial Revolution. IGI. pages 204-243.

Ernst Peter Fischer. Die Einzelnen und ihre Energie. Der Blick auf den Menschen in der Sicht der Wissenschaft -
Das Familienstellen, die Verschränkung und die Epigenetik
. 1/2019
.


2018

Arnold, M. Inclusive value creation for sustainability of frugal innovations in the base of the pyramid low-income contexts. Journal of Contemporary Management. Volume 15, Special Edition 1, p. 218 - 244.

Arnold, M., Skjerven, A. Schneider, K. Introduction to the special issue on "The role of SDGs for progressing sustainability". Business Strategy and Development. https://doi.org/10.1002/bsd2.32.

Arnold, M. Sustainability value creation in frugal contexts to foster Sustainable Development Goals. Business Strategy and Development. https://doi.org/10.1002/bsd2.36.

Arnold, M., Fischer, A. Systemic structural constellations in academia facilitating transformation processes towards sustainability. Journal of Contemporary Management. Volume 15, Special Edition 1, p. 139 - 170.

Krause, J., Arnold, M. Digitised lifelong learning – the need for interdisciplinary sustainability modules in doctoral programmes. innteract 2018 Bd. 3.

Arnold, M. Systemische Strukturaufstellungen in Beratung und Management. Springer.

Arnold, M. Combining conscious and unconscious knowledge within human-machine-interfaces to foster sustainability with decision-making concerning production processes. Journal of Cleaner Production. Vol 179, 581-592.

Violetta Helbling. Förderung umweltbewussten Verhaltens durch wirksame(re) Nachhaltigkeitskommunikation Entwicklung eines interdisziplinären Kriterienkatalogs 1/2018.


2017

Maxine Gröger. Unbewusstes beim Entscheiden in ökonomischen Kontexten am Beispiel von Framing im Nachhaltigkeitsbereich. 1/2017.

Ökologische, ökonomische und soziale Nachhaltigkeit an der TU Chemnitz.

Arnold, M. et al. (Hrsg.). Entwicklung von wissenschaftlichen Weiterbildungsprogrammen im MINT-Bereich. Waxmann.

Arnold, M. et al. Einleitung. in: Arnold, M. et al. (Hrsg.). Entwicklung von wissenschaftlichen Weiterbildungsprogrammen im MINT-Bereich. Waxmann. 13-16.

Poppinga, T., Arnold, M., Wetzel, K. Entwicklung von Vorkursen und Brückenkurskonzepten in mathematisch-naturwissenschaftlichen Studiengängen für die wissenschaftliche Weiterbildung. in: Arnold, M. et al. (Hrsg.). Entwicklung von wissenschaftlichen Weiterbildungsprogrammen im MINT-Bereich. Waxmann. 206-215.

Arnold, M., Stockem, A. Preis- und Distributionsstrategien weiterbildender Angebote. in: Arnold, M. et al. (Hrsg.). Entwicklung von wissenschaftlichen Weiterbildungsprogrammen im MINT-Bereich. Waxmann. 310-321.

Maschwitz, A., Arnold, M. Organisation und Gestaltung von Kooperationen. Herausforderungen und Chancen bei der Entwicklung von Studienangeboten und deren Verstetigung. in: Arnold, M. et al. (Hrsg.). Entwicklung von wissenschaftlichen Weiterbildungsprogrammen im MINT-Bereich. Waxmann. 428-443.

Arnold, M. Inklusive Wertschöpfung auf BOP Märkten - Interdisziplinäre Implikationen für Nachhaltigkeitsmanagement in frugalen Innovationskontexten. uwf UmweltWirtschaftsForum, Vol 25/1-2, S.25-32,  https://doi.org/10.1007/s00550-017-0442-y

Arnold, M. Business models strategies of frugal green technologies and innovations. Rauter et al. (Hrsg.) Exploring a changing view on organizing value creation: Developing New Business Models. Contributions to the 2nd International Conference on New Business Models. Institute of Systems Sciences, Innovation and Sustainability Reports #8. S. 50ff.

Arnold, M. CSR representation of the German water-supply and distribution companies – From colourful to barren landscapes, International Journal of Innovation and Sustainable Development, Vol. 11(1), 1-22.

Arnold, M. Fostering sustainability by linking co-creation and relationship management concepts, SI Systematic leadership towards sustainability, Journal of Cleaner Production, Vol. 140(1), 179-188.


2016

Arnold, M. Systemic Structural Constellations and Sustainability in Academia, Book, Routledge.  (20 % discount here)

Arnold et al.  PBL in wissenschaftlichen Weiterbildungsangeboten in den MINT-Fächern, ZFHE 3/2016, 247-261.

Rosca, E., Arnold, M., Bendul, J.: Business models for sustainable innovation – an empirical analysis of frugal products and services, Journal of Cleaner Production, Volume 162,133-145.

Arnold, M., Rosca, E. WHAT ROLE DO SUSTAINABILITY, FRUGAL INNOVATION, BUSINESS MODELS AND NETWORKS PLAY IN BOP ECOSYSTEMS? Conference Paper for EURAM Annual Conference “Manageable Cooperation?”.

Arnold, M. Systemische Strukturaufstellungen als neue Methode zur Förderung einer nachhaltigen Entwicklung, Ökologisches Wirtschaften, 3(31), 44-50.

Arnold, et al. Finance and Investment, Reader for the UniLead Module Finance and Investment.

Krause, Julia. 2016 Regulierung von Investitionsprojekten in Russland (Normativ-rechtliche Anforderungen im Anlagenbau). Verlag Springer Gabler. ISBN: 978-3-658-15293-2.


2015

Arnold, M., Rosca, E.: The role of entrepreneurs, networks, business models and sustainability in frugal innovation. Conference Paper für VHB Tagung 2016 “The Role of Entrepreneurs, Corporations and Technology in Innovation – Opportunities for Business Research”.

Arnold, M. Transforming academic systems and life-long learning towards more sustainability by means of systemic structural constellations. Conference Paper for Global Cleaner Production and Sustainable Consumption Conference 2015.

Rosca, E., Bendul, J., Arnold, M. Frugal and reverse innovation as novel business models having diverse sustainability impact. Conference Paper for Global Cleaner Production and Sustainable Consumption Conference 2015.

Arnold, M. The lack of strategic sustainability orientation in German water companies, Ecological Economics, Volume 117, September 2015, Pages 39–52.

Wetzel, K., Poppinger, T., Arnold, M. Elemente innovativer Brückenkurskonzepte in der wissenschaftlichen Weiterbildung für den Abbau von Abbruchquoten in mathematisch-naturwissenschaftlichen Studiengängen, Zeitschrift Hochschule und Weiterbildung, Schwerpunkt Thema: Innovative Gestaltung von Weiterbildung und lebenslangem Lernen an Hochschulen, 1/15, S. 62-69.

Arnold, M./Wetzel, K. Diversity Management as a pull factor for successfully practiced high-quality blended-learning programmes in further education. Conference paper für ISDRS 2015 “The Tipping Point: Vulnerability and Adaptive Capacity”.

Arnold, M. Fostering sustainability competencies by using innovative instructional design?! Conference paper für ISDRS 2015 “The Tipping Point: Vulnerability and Adaptive Capacity”.

Arnold, M. Sustainability progress in monopolistic landscapes – a German water case study. Conference paper für ISDRS 2015 “The Tipping Point: Vulnerability and Adaptive Capacity”.

Arnold, M. Systemic structural constellations as a paradigm change or tipping point for sustainability. Conference paper für ISDRS 2015 “The Tipping Point: Vulnerability and Adaptive Capacity”.

Arnold, M./Fischer, F./Goerges, M. Projekt- und Eventmanagement, Oldenburg, 2015.


Ausgewählte Publikationen vor 2015

Arnold, M., Wetzel, K., Röbken, H. 2014. Qualitätsstandards für die virtuelle Hochschulbildung am Beispiel des E-Learnings in Schriftenreihe Bildungs- und Wissenschaftsmanagement, Nr. 1.

 

Morales Arevalo, V./Arnold, M./Drescher, L./Olearius, Götz. 2013. Comparison of Organic and Conventional Milk Prices in Germany, in: Brümmer, B., Hellberg-Bahr, A., Spiller, A. (Hrsg.) (2013): Preise und Fairness in Wertschöpfungsketten: Methodische Ansätze und empirische Ergebnisse, Cuvillier Verlag, S. 38-60.

Siebenhüner, B./ Arnold, M./ Eisenack, K./ Jacob, K. (eds.). 2013: Long-Term Governance for Social-Ecological Change, Routledge.

Arnold, M./Barth, V. 2012. Open innovation in urban energy systems, Energy Efficiency, Energy Efficiency 5, S. 351-364.

Belz, F./Schrader, U./Arnold, M. (Hrsg.). 2011. Nachhaltigkeitsinnovationen durch Nutzerintegration, Metropolis Verlag, Marburg.

Arnold, M./Siebenhüner, B. 2011. Nachhaltigkeitsmanagement durch Nutzerintegration in Innovationsprozesse, Ökologisches Wirtschaften 4/2011, S. 40-46.

Arnold, Marlen. 2011. The role of open innovation in strengthening corporate responsibility, in International Journal of Sustainable Economy (IJSE), Vol. 3, No. 3, S. 361-379.

Arnold, Marlen/Hockerts, Kai. 2011. The Greening Dutchman: Philips’ Process of Green Flagging to Drive Sustainable Innovations, Business Strategy and the Environment 20(6), 394-407.

Arnold, Marlen. 2010. Stakeholder dialogues for sustaining cultural change, in: International Studies of Management and Organisation (ISMO), Fall 2010, Vol. 40, NO. 3, Social Sustainability, S. 61-77.

Arnold, Marlen. 2009. Strategiewechsel für eine nachhaltige Entwicklung - Möglichkeiten und Grenzen, in: ZfM - Zeitschrift für Management, Vol. 4, Nr. 4, S. 347 - 365.

Arnold, Marlen/Barth, Volker. 2009. Klima- und umweltbezogene Lernprozesse in partizipativen Produktentwicklungsverfahren: Möglichkeiten und Grenzen, in: Journal of Social Science Education, Vol. 8, Nr. 3, S. 80-92, www.jsse.org.

Arnold, Marlen. 2007. Strategiewechsel für eine nachhaltige Entwicklung. Prozesse, Einflussfaktoren und Praxisbeispiele. Theorie der Unternehmung, Band 36, Metropolis.

Siebenhüner, Bernd/Arnold, Marlen. 2007. Organizational Learning to Manage Sustainable Development, in: Business Strategy and the Environment, 16, S. 339–353.

Arnold, Marlen et al. 2007. Ergebnisse der Breitenbefragung Holzhäuser. Arbeitsbericht 9, ZUFO-Modul 4. IÖW.

Esther Hoffmann, Bernd Siebenhüner, Thomas Beschorner, Marlen Arnold, Torsten Behrens, Volker Barth, Karin Vogelpohl (Hrsg.). 2007. Gesellschaftliches Lernen und Nachhaltigkeit. Ökologie und Wirtschaftsforschung, Band 67, Metropolis.

Bernd Siebenhüner, Marlen Arnold, Esther Hoffmann, Torsten Behrens, Sebastian Heerwart, Thomas Beschorner (Hrsg.). 2006. Organisationales Lernen und Nachhaltigkeit. Prozesse, Auswirkungen und Einflussfaktoren in sechs Unternehmensfallstudien. Ökologie und Wirtschaftsforschung, Band 65, Metropolis.


Press Articles