Medienspiegel

Die TU Chemnitz in den Medien – Archiv

Unter Umständen sind einige der verlinkten Beiträge nicht mehr einsehbar.

5 Suchergebnisse

2023-11-11 | Nanowerk

Researchers envision lifelike artificial organisms from self-sculpting electronics

For decades, scientists have dreamed of creating synthetic lifeforms – robots and electronics that can self-assemble, self-repair, and exhibit lifelike behavior emergent from billions of microscopic interactions, much like natural organisms. In a new perspective article published in Advanced Materials, researchers, led by John S. McCaskill and Oliver G. Schmidt of Chemnitz University of Technology in Germany, argue that we are on the cusp of a technology they call “microelectronic morphogenesis”
2022-08-05 | Nanowerk

Microbatteries much smaller than a grain of rice for a smart dust future

"Smart dust" is a vision of the networked future where intelligent networks of trillions of minuscule sensors continuously feel, taste, smell, see, and hear what is going on in their surrounding environment, communicate with each other and exchange information. Smart dust networks are the ultimate Internet-of-Things (IoT) devices (read more about what smart dust is and what it does here in our primer).
2022-02-19 | Nanowerk

World's smallest battery can power dust-sized computer

Ein Forschungsteam unter Federführung der TU Chemnitz und unter Beteiligung des IFW Dresden sowie des Changchun Instituts für Angewandte Chemie stellt anwendungsnahe Methode für bisher ungelöstes Problem der Mikroelektronik vor.
2021-08-23 | Nanowerk

Tiny biosupercapacitor - smaller than a speck of dust, voltage like an AAA battery

Einem inter­nationalen Forschungsteam unter Leitung von Oliver G. Schmidt an der Technischen Universität Chemnitz gelang ein Durchbruch: Die Forschenden entwickelten den bisher kleinsten Biosuper­kondensator, der bereits in künst­lichen Blutbahnen funktioniert und als Energiequelle für ein winziges Sensor­system zur Messung des pH-Wertes verwendet werden kann.
2021-02-15 | Nanowerk

Adaptive microelectronics reshape independently and detect environment for first time

Nanowissenschaftler aus Chemnitz und Dresden entwickeln adaptive Mikroelektronik, die sich auf der Basis von Sensordaten selbständig bewegt und für Tätigkeiten gezielt ausrichten kann. Darüber hinaus ergeben sich Anwendungsmöglichkeiten durch die Herstellung kleinster und flexibler chirurgischer Werkzeuge.