Navigation

Jump to main content
PROFESSORSHIP OF RESEARCH METHODS AND EVALUATION
Professorship

PROFESSORSHIP OF RESEARCH METHODS AND EVALUATION

 

 
Prof. Dr. Peter Sedlmeier
Dr. Thomas Schäfer
Dr. Isabell Winkler
 
     

Address

Sekretariat Zi 304: Carola Manger, Wilhelm-Raabe-Str. 43, 09120 Chemnitz

Address for Post/Mail

TU Chemnitz, Institut für Psychologie, Forschungsmethodik und Evaluation, 09107 Chemnitz

RECENT PUBLICATIONS

Kropp, A., & Sedlmeier, P. (2019). What makes mindfulness-based intervetions effective? An examination of common components. Mindfulness. https://doi.org/10.1007/s12671-019-01167-x

Schäfer, T., & Schwarz, M. (2019). The meaningfulness of effect sizes in psychological research: Differences between sub-disciplines and the impact of potential biases. Frontiers in Psychology, 10:813. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00813

Schäfer, T., & Riedel, J. (2019). Musik — Therapie für die Seele. ProCare, 24, 30–34. http://doi.org/10.1007/s00735-019-1033-7

Sedlmeier, P. & Renkewitz, F. (2018). Forschungsmethoden und Statistik: Ein Lehrbuch für Psychologen und Sozialwissenschaftler (3. überarbeitete und erweiterte Auflage). München: Pearson.

Schäfer, T., & Sedlmeier, P. (2018). Musik im Alltag: Wirkungen, Funktionen und Präferenzen. In A. C. Lehmann & R. Kopiez (Hrg.). Handbuch Musikpsychologie (S. 247-271). Bern: Hogrefe.

Arend, M. G., & Schäfer, T. (2018, September 27). Statistical Power in Two-Level Models: A Tutorial Based on Monte Carlo Simulation. Psychological Methods. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/met0000195

Schäfer, T. (2018). Die New Statistics in der Psychologie – Status quo und Zukunft der Datenanalyse. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 50, 3-18.

Sedlmeier, P. (2018). Meditation and altered states of consciousness. Journal of Consciousness Studies, 25, 73-191.

Titz, J., Scholz, A., & Sedlmeier, P. (2018). Comparing eye trackers by correlating their eye-metric data. Behavior Research Methods, 50, 1853-1863. doi.org/10.3758/s13428-017-0954-y

Sedlmeier, P., Loße, C., & Quasten, L. C. (2018). Psychological effects of meditation for healthy practitioners: An update. Mindfulness, 9, 371-387.

Eberl, C., Winkler, I., Pawelczack, S., Tröbitz, E., Rinck, M., Becker, E.S., et al. (2018) Self-esteem consistency predicts the course of therapy in depressed patients. PLoS ONE 13(7): e0199957. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0199957

Schäfer, T. (2018). Die New Statistics in der Psychologie. Status quo und Zukunft der Datenanalyse. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 50, 3-18.

Lungwitz, V., Sedlmeier, P., & Schwarz, M. (2018). Can gender priming eliminate the effects of stereotype threat? The case of simple dynamic systems. Acta Psychologica, 188, 65–73. http://doi.org/10.1016/j.actpsy.2018.05.010.

Press Articles