Navigation

Inhalt Hotkeys
Psychologie digitaler Lernmedien
Psychologie digitaler Lernmedien
Portrait: Maik Beege M.Sc.
Maik Beege M.Sc.
Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Telefon:
+49 371 531-31758
Fax:
+49 371 531-831758
E-Mail:
Raum:
Straße der Nationen 12, RAWEMA-Haus, 209

Forschungsinteressen

  • Parasoziale Designs (Gestaltung und Verhalten von Personae, NPCs, pädagogischen Agenten, etc.)
  • Audiovisuelle und interaktive Medien
  • Spatial Contiguity Effekt und Spatial Contiguity Failure
  • multivariate und komplexe statistische Auswertungsverfahren
  • Rekonzeptualisierung von Cognitive Load
  • seit 04/2015 Wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Professur "Psychologie digitaler Lernmedien"
    03/2015 Master of Science in Psychologie an der TU Chemnitz
    Masterarbeitsthema: Über die Ursachen des Rückwegeffekts
    09/2012 Bachelor of Science in Psychologie an der TU Chemnitz
    Bachelorarbeitsthema: "Wir sind unser eigener Chef" - geteilte Führung in Teams
    06/2012 Pädagogische Zusatzausbildung im Rahmen des Projektes "Get Started"
    Lehrveranstaltungen einschließlich der dazugehörigen Evaluationsergebnisse
    Semester Veranstaltung Mittelwert (Schulnoten)
    SS 2018 Seminar "Lehren und Lernen mit Medien" 2.0
    Seminar "Medien und Wirklichkeit Gruppe A" 1.7
    Seminar "Medien und Wirklichkeit Gruppe B" 1.7
    WS 2017/18 Seminar "Vertiefung Allgemeines lineares Modell" 1.7
    Seminar "Multimediale und Interaktive Lernmedien II, Gruppe A" 1.5
    Seminar "Multimediale und Interaktive Lernmedien II, Gruppe B" 1.5
    SS 2017 Seminar "Thesttheorie, Simulation und Modellierung“ 1.7
    Seminar "Instruktionsdesign II (Gruppe A und B)“ 1.5
    WS 2016/17 Übung „Grundlagen wissenschaftlichen Arbeitens“ 1.2
    Seminar „Forschungsprojekt E-Learning“ 1.0
    Seminar „Vertiefung Allgemeines Lineares Modell“ 2.1
    SS 2016 Seminar "Multimediale und Interaktive Lernmedien II" 2.3
    Seminar "Multimediale Lernmedien II" 1.2
    WS 2015/16 Seminar "Einführung in die Medientechnik" 1.6
    Seminar "Vertiefung Allgemeines Lineares Modell" 2.1
    Seminar "Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten" 2.1
       
    • Beege, M., Mikheeva, M., & Rey, G. D. (2018). Designing educational videos in order to foster mathematical and statistical retention and transfer performance. Presentation at the GDMV Conference, Paderborn.
       
    • Beege, M., Nebel, S., Schneider, S., & Rey, G. D. (2018). Gestaltung sozialer Entitäten in Lehr-Lernvideos [Design of Social Entities in Instructional Videos]. Talk given at the 51th Conference of the German Psychological Society, Frankfurt am Main
       
    • Nebel, S., Schneider, S., Beege, M. & Rey, G. D. (2018). Artifizieller, sozialer und agentenbasierter Wettbewerb im digitalen Lernspiel - Eine experimentelle Vergleichsstudie. Vortrag gehalten auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie DGPs. Frankfurt a.M.: Universität Frankfurt.
       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., Rey, G. D. (2017). The influence of age coherence between pedagogical agents and verbal information on learning and cognitive load. Presentation at the 59th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Dresden.
       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., Rey, G. D. (2017). A meta-analytic review of signaling Effects on cognition and learning. Presentation at the 17th Biennial EARLI Conference, Tampere.
       
    • Beege, M., Nebel, S., Schneider, S., & Rey, G. D. (2017). Addressing and professionalism: Social influences in learning with educational videos. Vortrag wird gehalten auf der 16. Fachgruppentagung für Entwicklungspsychologie und p&uaml;dagogische Psychologie (PAEPSY), Münster.
       
    • Schneider, S., Nebel, S., Beege, M., & Rey, G. D. (2017). Decorative pictures - the good, the bad, and the ugly. Presentation at 17th Biennial EARLI Conference, Tampere, Finnland: University of Tampere.
       
    • Schneider, S., Nebel, S., Beege, M., & Rey, G. D. (2017). The use of decorative pictures for designing digital learning media. Presentation at Media Psychology 2017, Landau in der Pfalz, Germany: University of Koblenz-Landau.
       
    • Schneider, S., Nebel, S., Beege, M., & Rey, G. D. (2017). Schaden oder Nutzen von Anthropomorphisierungen dekorativer Bilder in multimedialen Lernumgebungen. Vortrag gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY 2017), Münster, Germany: Westfälische Wilhelms-Universität Münster.
       
    • Nebel, S., Schneider, S., Beege, M., & Rey, G. D. (2017). Developing better educational videogames: Optimizing gameplay and difficulty within leaderboards. Vortrag gehalten auf dem Kongress der European Association for Research on Learning and Instruction, EARLI 2017. Tampere, Finnland: Universität Tampere.
       
    • Mikheeva M., Schneider, S., Beege, M., & Rey, G. D. (2017). Examining the politeness effect in online learning materials for higher mathematics. Presentation at the 59th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Dresden.
       
    • Mikheeva M., Schneider, S., Beege, M., & Rey, G. D. (2017). The influence of decorative pictures on online learning of statistic. Vortrag gehalten auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster.
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). Separating cognitive load facets in a working memory updating task: An experimental approach. Poster auf dem International Meeting of the Psychonomic Society, Granada, Spanien.
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). CLT meets WMU: Simultaneous experimental manipulation of load factors in a basal working memory task. Poster auf der 9. Internationalen Cognitive Load Theory Conference, Bochum.
       
    • Schneider, S., Nebel, S., Beege, M., Rey, G. D. (2016). Politeness in multimedia instructions as facilitator of learning and motivation. Presentation at the 58th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Heidelberg, Germany.
       
    • Nebel, S., Schneider, S., Beege, M., Wirzberger, M., Rey, G. D. (2016). Using the jigsaw principle to increase task interdependence in cooperative educational videogames. Presentation at the 58th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Heidelberg.
       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., Wirzberger, M., Rey, G. D. (2016). Look into my eyes! Exploring the effect of addressing in multimedia learning. Presentation at the 58th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Heidelberg.
       
    • Nebel, S., Beege, M., Schneider, S. & Rey, G. D. (2016). Highscore! The Impact of Feedback and Competition through Leaderboards within Educational Videogames - Highscore! Die Auswirkungen von Feedback und Wettbewerb durch Ranglisten in digitalen Lernspielen. Vortrag gehalten auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie DGPs. Leipzig: Universität Leipzig.
       
    • Beege, M., Nebel, S., Schneider, S., Wirzberger, M., Schmidt, N., & Rey, G. D. (2016). Bedingt räumliche Nähe bessere Lernergebnisse? Die Rolle der Distanz und Integration beim Lernen mit multiplen Informationsquellen [Does spatial proximity enhance learning outcomes? The role of distance and integration in learning from multiple sources of information]. Talk given at the 50th Conference of the German Psychological Society, Leipzig.
       
    • Nebel, S., Beege, M., Schneider, S. & Rey, G. D. (2016). Worauf zielen wir ab? Die Herausforderung der Zielsetzung im digitalen Lernspiel. Ein Beitrag aus der Perspektive der Instruktionspsychologie. In: Junge, Thorsten/Clausen, Dennis (Hrsg.): Digitale Spiele im Diskurs. URL: www.medien-im-diskurs.de
       
    • Beege, M., Nebel, S., Schneider, S., Wirzberger, M., Schmidt, N., & Rey, G. D. (2016). Bedingt räumliche Nähe bessere Lernergebnisse? Die Rolle der Distanz und Integration beim Lernen mit multiplen Informationsquellen [Does spatial proximity enhance learning outcomes? The role of distance and integration in learning from multiple sources of information]. In I. Fritsche (Ed.). 50th Conference of the German Psychological Society. Abstracts (p. 540). Lengerich: Pabst Science Publishers
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). CLT meets WMU: Simultaneous experimental manipulation of load factors in a basal working memory task. 9th International Cognitive Load Theory Conference, June 22nd to 24th, 2016, Bochum, Germany, Abstracts (p. 19).
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). Separating cognitive load facets in a working memory updating task: An experimental approach. International Meeting of the Psychonomic Society, Granada - Spain, May 5-8, 2016, Abstract Book (pp. 211-212).
       
    • Schneider, S., Nebel, S., Beege, M. & Rey, G. D. (2018). Anthropomorphism in decorative illustrations: Benefit or harm for learning? Journal of Educational Psychology, 110, 218-232.
       
    • Schneider, S., Dyrna, J., Meier, L., Beege, M. & Rey, G. D. (2018). How affective charge and text-picture connectedness moderate the impact of decorative pictures on multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 110, 233-249.
       
    • Schneider, S., Beege, M., Nebel, S., & Rey, G. D. (2018). A meta-analysis of how signaling affects learning with media. Educational Research Review, 23, 1-24.
       
    • Schneider, S., Nebel, S., Beege, M. & Rey, G.D. (2018). The autonomy-enhancing effects of choice on cognitive load, motivation and learning with digital media, Learning and Instruction, 58, 161-172.
       
    • Schneider, S., Beege, M., Nebel, S., & Rey, G. D. (2018). Theoretischer Beitrag: Soziale Prozesse beim Lernen mit digital präsentierten Lernmaterialien. Psychologie in Erziehung und Unterricht.
       
    • Schneider, S., Häßler, A., Habermeyer, T., Beege, M., & Rey, G. D. (2018). The more human, the higher the performance? Examining the effects of anthropomorphism on learning with media. Journal of Educational Psychology. Online First.
       
    • Schneider, S., Nebel, S., Beege, M., & Rey, G. D (2018). The autonomy-enhancing effects of choice on cognitive load, motivation and learning with digital media. Learning and Instruction, 58, 161-172.
       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., Häßler, A., & Rey, G. D. (2018). ). Mood-affect congruency. Exploring the relation between learners mood and the affective charge of educational videos. Computers & Education, 123, 85-96.
       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., Mitangk, J., & Rey, G. D. (2017). Ageism - Age coherence with learning material fosters learning. Computers in Human Behavior, 75, 510-519.
       
    • Nebel, S., Schneider, S., Beege, M., & Rey, G. D. (2017). Leaderboards within educational videogames: The impact of difficulty, effort and gameplay. Computers & Education, 113, 28-41
       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2017). Look into my eyes! Exploring the effect of addressing in educational videos. Learning and Instruction, 49, 113-120.
       
    • Nebel, S., Schneider, S., Beege, M. & Rey, G. D. (2017). You cannot do this alone! Increasing task interdependence in cooperative educational videogames to encourage collaboration. Educational Technology Research and Development, 65, 993-1014.
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). One for all?! Simultaneous examination of load-inducing factors for advancing media-related instructional research. Computers & Education, 100, 18-31.
       
    • Nebel, S., Beege, M., Schneider, S. & Rey, G. D. (2016). The higher the score, the higher the learning outcome? Heterogeneous impacts of leaderboards and choice within educational videogames. Computers in Human Behavior, 65, 391-401.

    • Reviewer bei Learning and Instruction (JLI)
    • Journal of Medical Education and Training

    Zurück zur Übersicht