Navigation

Inhalt Hotkeys
E-Learning und Neue Medien
E-Learning und Neue Medien
Portrait: Maik Beege M.Sc.
Maik Beege M.Sc.
Wissenschaftlicher Mitarbeiter
  • Telefon:
    +49 371 531-31758
  • Fax:
    +49 371 531-831758
  • Raum:
    Straße der Nationen 12, RAWEMA-Haus, 209
  • E-Mail:

Forschungsinteressen

  • Parasoziale Designs (Gestaltung und Verhalten von Personae, NPCs, pädagogischen Agenten, etc.)
  • Audiovisuelle und interaktive Medien
  • Lernmotivation (person-object theory of interest)
  • multivariate und komplexe statistische Auswertungsverfahren
  • Rekonzeptualisierung von Cognitive Load
  • seit 04/2015 Wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Professur "E-Learning und Neue Medien"
    03/2015 Master of Science in Psychologie an der TU Chemnitz
    Masterarbeitsthema: Über die Ursachen des Rückwegeffekts
    09/2012 Bachelor of Science in Psychologie an der TU Chemnitz
    Bachelorarbeitsthema: "Wir sind unser eigener Chef" - geteilte Führung in Teams
    06/2012 Pädagogische Zusatzausbildung im Rahmen des Projektes "Get Started"
    Lehrveranstaltungen einschließlich der dazugehörigen Evaluationsergebnisse
    Semester Veranstaltung Mittelwert (Schulnoten)
    WS 2016/17 Übung „Grundlagen wissenschaftlichen Arbeitens“ 1.2
    Seminar „Forschungsprojekt E-Learning“ 1.0
    Seminar „Vertiefung Allgemeines Lineares Modell“ 2.1
    SS 2016 Seminar "Multimediale und Interaktive Lernmedien II" 2.3
    Seminar "Multimediale Lernmedien II" 1.2
    WS 2015/16 Seminar "Einführung in die Medientechnik" 1.6
    Seminar "Vertiefung Allgemeines Lineares Modell" 2.1
    Seminar "Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten" 2.1

       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., Rey, G. D. (2017). The influence of age coherence between pedagogical agents and verbal information on learning and cognitive load. Presentation at the 59th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Dresden.
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016, 7. Mai). Separating cognitive load facets in a working memory updating task: An experimental approach. Poster auf dem International Meeting of the Psychonomic Society, Granada, Spanien.
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). CLT meets WMU: Simultaneous experimental manipulation of load factors in a basal working memory task. Poster auf der 9. Internationalen Cognitive Load Theory Conference, Bochum.
       
    • Schneider, S., Nebel, S., Beege, M., Rey, G. D. (2016). Politeness in multimedia instructions as facilitator of learning and motivation. Presentation at the 58th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Heidelberg, Germany.
       
    • Nebel, S., Schneider, S., Beege, M., Wirzberger, M., Rey, G. D. (2016). Using the jigsaw principle to increase task interdependence in cooperative educational videogames. Presentation at the 58th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Heidelberg.
       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., Wirzberger, M., Rey, G. D. (2016). Look into my eyes! Exploring the effect of addressing in multimedia learning. Presentation at the 58th Conference of Experimental Psychologists (TeaP), Heidelberg.
       
    • Nebel, S., Beege, M., Schneider, S. & Rey, G. D. (2016). Highscore! The Impact of Feedback and Competition through Leaderboards within Educational Videogames - Highscore! Die Auswirkungen von Feedback und Wettbewerb durch Ranglisten in digitalen Lernspielen. Vortrag gehalten auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie DGPs. Leipzig: Universität Leipzig.
       
    • Beege, M., Nebel, S., Schneider, S., & Rey, G. D. (2016). Is spatial proximity crucial for learning outcomes? The role of spatial distance and integration in learning with multiple sources of information [Bedingt räumliche Nähe bessere Lernergebnisse? Die Rolle der Distanz und Integration beim Lernen mit multiplen Informationsquellen]. Vortrag gehalten auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie DGPs. Leipzig: Universität Leipzig.
       
    • Beege, M., Nebel, S., Schneider, S., Wirzberger, M., Schmidt, N., & Rey, G. D. (2016). Bedingt räumliche Nähe bessere Lernergebnisse? Die Rolle der Distanz und Integration beim Lernen mit multiplen Informationsquellen [Does spatial proximity enhance learning outcomes? The role of distance and integration in learning from multiple sources of information]. Talk given at the 50th Conference of the German Psychological Society, Leipzig.
       
    • Nebel, S., Beege, M., Schneider, S. & Rey, G. D. (2016). Worauf zielen wir ab? Die Herausforderung der Zielsetzung im digitalen Lernspiel. Ein Beitrag aus der Perspektive der Instruktionspsychologie. In: Junge, Thorsten/Clausen, Dennis (Hrsg.): Digitale Spiele im Diskurs. URL: www.medien-im-diskurs.de
       
    • Beege, M., Nebel, S., Schneider, S., Wirzberger, M., Schmidt, N., & Rey, G. D. (2016). Bedingt räumliche Nähe bessere Lernergebnisse? Die Rolle der Distanz und Integration beim Lernen mit multiplen Informationsquellen [Does spatial proximity enhance learning outcomes? The role of distance and integration in learning from multiple sources of information]. In I. Fritsche (Ed.). 50th Conference of the German Psychological Society. Abstracts (p. 540). Lengerich: Pabst Science Publishers
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). CLT meets WMU: Simultaneous experimental manipulation of load factors in a basal working memory task. 9th International Cognitive Load Theory Conference, June 22nd to 24th, 2016, Bochum, Germany, Abstracts (p. 19).
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). Separating cognitive load facets in a working memory updating task: An experimental approach. International Meeting of the Psychonomic Society, Granada - Spain, May 5-8, 2016, Abstract Book (pp. 211-212).
       
    • Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2017). Look into my eyes! Exploring the effect of addressing in educational videos. Learning and Instruction, 49, 113-120.
       
    • Wirzberger, M., Beege, M., Schneider, S., Nebel, S., & Rey, G. D. (2016). One for all?! Simultaneous examination of load-inducing factors for advancing media-related instructional research. Computers & Education, 100, 18-31.
       
    • Nebel, S., Beege, M., Schneider, S., Rey, G. D. (2016). The higher the score, the higher the learning outcome? Heterogeneous impacts of leaderboards and choice within educational videogames. Computers in Human Behavior, 65, 391-401.

    Zurück zur Übersicht